vrijdag 12 oktober 2012

"Is een Groene een Kapitalist?", vraagt de Anarchist.

Ik krijg dat al jaren over mij heen. En ik geef al jaren een uitleg. En die gaat ongeveer als volgt. De ecologische ideologie vertrekt niet van het humanisme maar van het ecocentrisme. Zowel het kapitalisme als het ‘communisme’ (socialisme, etc.) stellen de mens centraal. Beide zijn ook ontstaan in de 19de , begin 20ste eeuw en zijn ingebed in het historisch materialisme. Het zijn de materiële omstandigheden, inclusief de cultuurgoederen, die ons tot mens maken. En bovendien is in die tijd ook de arbeidsethos ontstaan, en daarmee de belangrijkste invulling van de (sociale) identiteit van mensen. Of het nu om een staatseconomie gaat , die centralistisch is, of over de neoliberale vrije marktwerking, die centralistisch omdat ze de 1% heeft gecreëerd, beide hebben in hun grondslagen twee dingen niet meegenomen: 1. het irrationele van de mens als individu en als soort 2. de beperkingen die onze planeet ons voorschoteld De strijd tussen kapitalisme en communisme is eigenlijk een strijd tussen ‘hebbenden’ en niet ‘hebbenden’ en gaat over een materialistisch herverdelingsvraagstuk. We zijn ondertussen begonnen aan de 21ste eeuw. In de loop van de 20ste eeuw, en met name na de tweede wereldoorlog (die ons geloof in de mensheid en menselijkheid danig heeft geschonden), ontstond een beweging die de mens en de emancipatie via ‘hebben’ niet langer centraal stelde. Meer nog, die beweging had oog voor de emotionele, irrationele, spelende mens. En die beweging pleitte voor decentralisatie van zowat alles. Maar pleitte ook voor herverdeling via de overheid, en dus voldoende overheid. Meer nog, de vraag was om de gemeenschappelijke goederen (en ook gemeenschappelijke diensten) onder gemeenschappelijk bestuur te plaatsen, maar ook zeer veel ruimte te laten aan privaat initiatief. En het doel was niet langer een economische finaliteit, die ook Marx inschrijft, maar een sociale finaliteit. Er was een ommekeer in middel doel verhouding. De creatie en het al dan niet herverdelen van economische middelen was niet langer het doel, maar een middel om ieder tot zijn of haar recht te laten komen. En emanciperen was niet een kwestie van herverdelen van hebben maar van ‘zijn’. De niet hebbenden , zij die zich uitgesloten weten, hebben weinig boodschap aan minder hebben en meer zijn. Het willen ‘afpakken van de kapitalisten’ is vaak een negatieve wraakoefening. Erg begrijpelijk als een systeem jou keer op keer uitsluit. Of als je worstelt met de ‘pijn van het niet zijn’. Groen, de groene partij vandaag, is in haar politieke praktijk erg voorzichtig, te voorzichtig naar mijn smaak. De groene ideologie staat voor een mengeling van ‘etatisme’ (een links begrip) en ‘marktwerking’ (een rechts begrip) waarbij niet zozeer gekeken wordt wie nu over de productiemiddelen beschikt, maar waartoe ze gebruikt worden. En waar de onstane meerwaarde voor wordt gebruikt. Een groene economie is geen centraal gestuurde planeconomie. Maar een groene economie is ook niet een gedereguleerde markt met onbeschermde consumenten en op winstmaximalisatie gerichte bedrijven. Een groene economie vergoedt het kapitaal op billijke wijze, maar het is ‘slow money’, vergoedt arbeid op billijke wijze, maar voor werk op mensenmaat, en vergoedt de aarde op billijke wijze, door trager te produceren, trager te consumeren, te dematerialiseren waar kan en kringlopen te sluiten. Maar vooral de menselijke arbeid als maatstaf te nemen voor het ritme van het leven, en niet langer het ritme te volgen van de motor van de economie die door fossiele brandstof aangedreven, ons allemaal op een veel te snel draaiende mallemolen heeft gezet waar steeds meer mensen vanaf worden gezwierd of er veilig vanaf proberen te komen…

1 opmerking:

Alexx.zerox zei

hmja, net zoals velen begrijpt je niet wat vrije markt economie inhoud, waardoor uw kritieken en conclusies verkeerd zijn. U maakt ook de algemene fout, om te denken in termen van historisch materialisme. Mensen handelen op basis van perceptie en taal, wat ook maakt dat ze voelen dat ze een tekort hebben te midden van overvloed.

"Of het nu om een staatseconomie gaat , die centralistisch is, of over de neoliberale vrije marktwerking, die centralistisch omdat ze de 1% heeft gecreëerd, beide hebben in hun grondslagen twee dingen niet meegenomen: 1. het irrationele van de mens als individu en als soort 2. de beperkingen die onze planeet ons voorschoteld"---> neoliberaal en vrije markt zijn twee verschillende zaken . De neoliberale beweging heeft inderdaad gezorgd voor centralisatie in 1% en 99%, maar "vrije markt", is iets totaal anders. De 'vrije markt' maatregelen, beginnend onder Tatcher en Reagan, hebben één ding niet gedaan, en dat is geld zélf gedecentraliseerd, of overgelaten aan de vrije markt.

Zolang er een centrale bank bestaat, die het geld drukt, en waar de overheid achternazit samen met de grote corporaties, kan men niet spreken van vrije markt, dus het is fout om dan de vrije markt aan te vallen op die basis. Door "legal tender laws" en belastingen worden wij verplicht om de dollar/euro te gebruiken, en zijn we slachtoffer van de grote banken die zorgen voor inflatie, stelen van koopkracht van de armen en middenklasse, en herverdelen dit dat aan hun vrienden : de grote bedrijven. Maw, de overheid heeft samen met de banken en de corporaties een mooie familie gemaakt, die parasiteert op iedereen die niet tot die familie behoort.

"Een groene economie is geen centraal gestuurde planeconomie. Maar een groene economie is ook niet een gedereguleerde markt met onbeschermde consumenten en op winstmaximalisatie gerichte bedrijven"----> Een overheid helpt de consumenten niet lol. de overheid, met zijn macht, wordt corrupt gemaakt door de grote bedrijven, en wordt keer op keer een struikelblok voor de consument. neen, als je de grote bedrijven wilt "reguleren", en de consument wilt "beschermen", dan moet je juist de overheid afschaffen, want de overheid is dé reden dat die grote bedrijven kunnen weggeraken met de misdaden dat ze doen, doordat ze de gigantische macht van de staat kunnen omkopen, en dan wordt het een mooi partnerschap, die wij als gewone mensen onder geen middel kunnen breken.