woensdag 16 januari 2013

Tien fouten over gedragsverandering

Onderstaande boodschap (zie link) vind ik niet alleen juist en belangrijk, de meeste 'fouten' worden nog steeds gemaakt. Ook ik hamer al jaren op dezelfde nagels, maar blijkbaar hebben Amerikaanse wetenschappers een beter 'waarzeggersgehalte' dan iemand die al decennia met het thema bezig is in Vlaanderen. Dus nog even samengevat:

1. Rekenen op wilskracht voor langdurige, blijvende gedragsverandering . Is dat menselijk, is dat realistisch?

2. Grote stappen in gedragsverandering nastreven. Waarom zijn we nooit content met kleine stapjes?

3. Omgeving bepaalt gedrag! Je kan de omgeving (technologie, infrastructuur of sociologie) negeren (of niet begrijpen) maar zo blijf je bezig.

4.Verbieden werkt niet. Verleiden wel. Verleidt tot nieuw gedrag in plaats van het oude, het 'verkeerde' te verbieden.

5. Als gedragsverandering er niet komt, dan is het vaak  niet uit gebrekkige motivatie van de doelgroep, maar omdat het alternatieve gedrag te moeilijk (gemaakt) is.

6. Nooit onderschatten wat een 'trigger' kan doen! Dus zorg voor een goede aanleiding, een vondst, een verleiding, een 'what's in it for me'.

7. Informatie leidt niet tot gedrag, hoogstens tot een attitude. Maar wij zijn geen rationele wezens, wel sociale dieren. Dus eerder zullen we gedrag stellen en onze gedachtengang er aan aanpassen dan vice versa.

8. Gedragsverandering gaat over doen, niet over concepten. Dus niet 'fit worden' maar 'kwartier wandelen per dag'.  Wordt concreet in plaats van abstract. Durf instructies te geven in plaats van vage keuzes voor te stellen.

9. En voor altijd... is wel erg relatief. Maak de doelstelling/gedragsverandering haalbaar in de tijd (en ruimte).

10. "Gedragsverandering is moeilijk, mensen willen niet mee", hoor je vaak. Of zou het kunnen dat het toch niet zo'n slimme methodiek is, toch niet zo'n effectieve campagne?  Er is meer voortdurende verandering dan ooit tevoren. Waarom volgen ze dan 'mijn' veranderingsvoorstel niet?


http://www.slideshare.net/captology/stanford-6401325