maandag 7 maart 2011

Vele vormen van duurzame ontwikkeling

Gisteren heb ik frietjes gebakken voor De Natuurfrituur. Met het groene busje reed ik naar Kruishoutem, waar ik frietjes verkocht aan de bezoekers van het Europees Cartoon Centrum . Er werd een eco-comedy film vertoond  ‘How to boil a frog’.  Twee ‘eeuwige scoutsjongens’  willen dat ook Kruishoutem mee gaat in de Transitie. Gelukkig voor mij, was zoon Ewout bereid mij te assisteren in deze opdracht, want frietjes bakken is fysiek toch zwaar werk…

Vrijdag kreeg ik een mail van een Europese denktank die een Economic Development Forum organiseert over Life Long Learning. Via de stad Gent waren ze bij LUDI educatieve winkel terecht gekomen, en de vraag was om het te komen uitleggen in Munchen…

En dan nog een nieuwsje uit duurzaamheidsland. VODO bestaat niet meer, lang leve VODO.  Het Vlaams Overleg Duurzame Ontwikkeling werd opgericht op het Kruispunt van twee agenda’s : ontwikkelingssamenwerking en milieu. Net zoals Arbeid & MIlieu opgericht werd op het kruispunt van arbeid (vakbonden) en milieu. En zo zijn er nog wel organisaties. Deze organisaties zijn meestal klein (van omvang, niet noodzakelijk van inhoud), weinig gekend bij het publiek en dus afhankelijk van enkele broodheren, vaak andere NGO’s.
De terugtredende overheid, de arme overheid ook in een overigens rijk Vlaanderen, zorgen ervoor dat iedere NGO moet stilstaan bij financiering, core business, werkbelasting en al die andere KPI’s.

En dus is nu het nu alle hens aan dek voor het behoud van wat is, zonder zijsprongen of extra muros projecten. Duurzaamheid is dus niet altijd ‘van lange duur’ maar soms ook  ‘licht, met weinig materiaal, tijdelijk, beperkt in tijd en ruimte…’.  Je maakt geen mast van beton als je weet dat je die maandelijks moet verplaatsen. En men heeft mensen de illusie gelaten dat ze ‘gebetoneerd’ zaten… Dat is niet erg netjes, en niet ‘sociaal duurzaam’. Maar juist in de wereld van NGO’s is ‘sociale duurzaamheid en goede HR’ een onderschoven kind… 

Vorige week donderdag was er een infosessie over ons Voedselteam in Macharius Heirnis. Zes nieuwe leden sluiten zich aan. En ik kon ook die avond gaan slapen met de gedachte ‘daar doe ik het voor’…

Geen opmerkingen: